ואדי מילק - הדרך, הכביש ומהיכן השם?

שנים רבות אנו רגילים לנסוע על כביש ואדי מילק בדרכנו לצפון מזרח. ונשאלת השאלה מי בנה את הכביש, מתי ולמה ומהיכן קיבל את שמו המוזר .

א. תולדות הכביש:

מה זו דרך? במרבית ההיסטוריה היו שבילים ולא דרכים סלולות כפי שאנו חושבים על דרך היום.  הרומאים, אלופי הבניין והסלילה ,בנו דרכים אימפריאליות והסלילה הייתה בעיקר במעברים הכרחיים וקשים כמו גשרים על נחלים (הגשר בשפך נחל התנינים למשל) או מעלות כגון מעלה עקרבים. ושאר הדרך הייתה שביל לחמורים וגמלים המסומן באבני מיל.  הדרך העיקרית לעבור מצפון הארץ לדרומה הייתה דרך הים ההיסטורית שהייתה ברוב השנים מעין תוואי התקדמות, שבעיקרה עקפה את השרון ליד מעיינות ראש העין והמשיכה דרך ואדי ערה או ג'נין צפונה לדמשק או עכו וצור. משהופקה המפה הטובה הראשונה היא מפת הקרן הבריטית לחקירת ארץ ישראל היא ה- P.E.F. ב-1875 ניתן היה לראות בה דרך עגלות אחת בלבד, שלצידה מסומן קו הטלגרף שחיבר את הארץ עם קצווי הממלכה העות'מנית. באזורנו עברה מרבית הדרך בדיוק כמו כביש שש של היום: ליד בקה אל ערביה, צפונה לעמיקם ורק ליד קיבוץ דליה ירדה ליד עין השופט ליוקנעם מצידה המזרחי במקום להגיע לצומת תות של היום. ומשם המשיכה מזרחה או צפונה. כך זה ניראה במפה:

מפת הPEF 1875 הדרך מיפו לצפון הארץ

 ואיך עברו מצד אחד של הכרמל לצדו השני, בכיוון מזרח מערב? לא עברו כי לא היה צורך. לכל היותר ברכיבה. אפילו דרך העגלות הראשונה בארץ, מיפו לירושלים,  נבנתה רק ב-1867 לכבוד ביקור הקיסר האוסטרי פרנץ יוזף שהיה בדרכו להנחת אבן הפינה לחפירת תעלת סואץ. 

ראשית ההתיישבות המודרנית באזור הייתה עם הקמת המושבה הגרמנית בחיפה בשנת 1868 ובהמשך זיכרון יעקב (שנקראה בתחילה "שומרון"!) ב-1882, וסביבה "בנותיה" שפיה ובת-שלמה. זכרון היא מרכז מרחב "השומרון" (כדברי השיר "מיהודה, מיהודה והשומרון, מן העמק מן העמק והגליל..." ששרים בחג הביכורים). והדרכים הטובות יחסית נבנות על ידי פקידות הברון, ויק"א, כדי לקשר בין זיכרון, שפיה ובת שלמה והמפעל בטנטורה. השלטון הטורקי לא עושה כלום, למעט שיפוץ הגשר על נחל התנינים לכבוד ביקור הקיסר הגרמני וילהלם 1898.

במפה מ-1918 זה ניראה כך:

מפת האזור 1918 גרמנית. הדרכים הטובות מודגשות בצהוב. העיגולים הם סביב גשרים. כביש 4 מסומן כשביל והדרך מחיפה עוברת על רכס הכורכר, פונה לעבר זכרון וממנה דרומה לכוון יפו דרך אותה דרך היסטורית
ויש לנו כמה תמונות מהדרכים ההן (התמונות מתקופה מאוחרת יותר בהתחשב בעמודי מתח גבוה המופיעים בהן):
דרך זכרון - פרדיס עם דיליג'נס בפינה הימנית למטה

הדרך מזכרון לבת שלמה. ברקע מימין ההטרי - הר חורשן
דרך זיכרון - פרדיס. משני צידי אקציות - עצי שיטה כפי שהיו גם בין כביש 4 לפרדס נזלה
הדרכים שבנה הברון רוטשילד כמובן שופצו מאז רבות. אבל השתמר גשר אחד מקורי ליד פרדיס, מתחת למחלף לפרדיס מזרח:
גשר מזמן הטורקים שנבנה על ידי פקידות הברון ליד פרדיס
גשר נוסף היה ליד מחצבת שפיה וככל הניראה נהרס עם הרחבת הכביש. הינה צילומו מהעבר ע"י חיליק לייטנר:
גשר מול מחצבת שפיה (תמונה ישנה)



 השלמת הכביש מבת שלמה לעמק יזרעאל
נשאלת השאלה מי בנה את הדרך או הכביש מבת שלמה ועד יוקנעם המוכרת לנו היום ככביש ואדי מילק, ולמה?
בשנת 1936 מתחילה אינתיפדה שנקראה אז מאורעות ולמעשה זה היה מרד ערבי נגד השלטון האנגלי (ונגד המשך ההתיישבות היהודית).  האנגלים מחליטים שהם זקוקים לדרך טובה שתחצה את הכרמל ולכן סוללים את כביש ואדי מילק, מהואדי שמצפון ליקנעם הנקרא היום נחל יוקנעם עולה לצומת אליקים ויורד בנחל תות (על שם אום א-תות) לבת שלמה ומגיע בפרדיס לכביש 4 של היום. הינה הגשר היפה שבנו האנגלים (?)  מול אום א-תות וששרד עד היום:
הערה: להערכתי הגשר ניבנה עוד בתקופת הטורקים על ידי פקידות הבארון ורק שופץ על ידי האנגלים. הראיה - הוא מופיע כבר במפה הגרמנית לעיל מ1918, ובנוי בסיגנון דומה לשאר שלושת הגשרים. האנגלים בנו גשרים בבטון מזויין בברזלים לרוב, וזו כבר טרכנולוגית בנייה שונה לחלוטין.
הגשר האנגלי מצפון לבת שלמה
הגשר "האנגלי" כפי שצולם לפני כמה שנים

ב. מדרש השם

מהיכן מגיע השם ואדי מילק? מילק - MILK? חלב? ויש האומרים שמילק הוא שיבוש של מילח = מלח ומסבירים שבדרך זו הובילו מלח מחוף הים או אליו.

ניסיתי לבדוק מהיכן מגיע השם. חיפוש אחרי השם ואדי מילק העלה מסמך משנות העשרים וניראה כך:

ואדי מלק או MELEK
אבל מסתבר שוואדי מלק הנ"ל נקרא היום  נחל ציפורי שכמובן נמצא הרבה צפונה מדרך ואדי מילק המוכרת.

ומהיכן השם?
מסתבר שישנו ואדי בשם ואדי מילה או באנגלית MILH שבו עובר הכביש ונקרא היום נחל יוקנעם ויובלו העיקרי נחל סנונית.
כך זה מופיע רשום במפת הPEF 1875:
ואדי MILH במפת ה- PEF 1875 
המפה הבאה, אף היא בריטית, מ1927:
מפה מ 1927 בה מופיע ןאדי מילה או MILH



מכאן שהשם בכל המפות, מזמן הטורקים ומזמן האנגלים, הוא ואדי מילה - MILH. לא מילק ולא מילח. והאנגלים כניראה קראו לכביש בשם זה מאחר שמבחינתם הוא החל מכוון יקנעם של היום והתחבר ליד בת שלמה לדרך שבנה הבארון.
הינה כך זה ניראים שלבי הסלילה על מפת 1875:
שלבי בניית הכביש על מפת הPEF-1875: צהוב-דרך יפו העתיקה, אדום בהיר - סלילת הברון, אדום כהה סלילת הבריטים. ירוק - הדרך שחיברה את זיכרון לדרך יפו בצומת משמר הגבול של היום
והינה השלמת השיבוש: המפות ישראל העכשוויות הופכת חורבת MILH לחורבת מלחי!


לסיכום:

א. כביש ואדי מילק ניבנה כדרך בין זיכרון לבנותיה על ידי פקידות הברון לדורותיה
ב. הבריטים סללו את הכביש מעמק יזרעאל ועד לבת שלמה ופרדיס וכביש 4
ג. השם הנכון הוא ואדי מילה (MILH)
ד. אין קשר למלח או ואדי מילח, וזה כניראה דוגמא ל"טלפון שבור",, וכנראה הקשר למלח אינו אלא "אגדה אורבנית"

מקורות

1. חלק מהתמונות מחיליק לייטנר האחד והיחיד

2 מפות מהרשת

3. תמונות נוספות - משלי

4. רעיונות ופרשנות מחודשת - שלי ובאחריותי...









תגובות

  1. תודה למידע. תמיד מעניין ללמוד דברים חדשים. בעיקר כאשר חיית לידם עשרות שנים
    ולא ידעת על קיומם.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בדיוק הרעיון. אני נהנה לבחון הנחות קיימות, ומאד נהנה כאשר מסתבר שאפשר לפרש את העובדות גם אחרת, יותר נכון. כידוע המדע מתקדם על ידי חיפוש מתמיד של האמת, והפרכת תיאוריות קודמות, והעיקר ששום דבר לא קדוש עד שאסור לבחון אותו ואם יש אמת יותר מתאימה, לקבל זאת

      מחק
    2. היי גבי, מרתק כתמיד, תודה רבה!
      חשבתי תמיד כי השם ניתן מפני שזו דרך המלך -דרך ראשית, או על שמו של מלך כלשהו ומכאן שמה בערבית מילק Ma Lik.
      לעיתים אני מתקשה להבין את באור התמונות, התוכל לפרט יותר ע"י מספרים , או רישום על התמונה עצמה ?
      רב תודות על ההשקעה והמידע

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהרת היין הסודית

משטרת זיכרון

בלדה על מעיין וים או איך הגיעו מימי מעיין מבקעת הנדיב לשפך הדיפלה ולים