מסע בכורסא מקיסריה ליוון ובחזרה

 יוספוס פלוויוס או בשמו העברי  והמקורי יוסף בן מתתיהו מספר לנו על המקדש שעמד בנמל קיסריה כך:


נפרק ושוב נרכיב חזרה: הקיסר שלכבודו ועל שמו נבנתה קיסריה ונמלה הוא הקיסר אוגוסטוס (המרומם...) או סבסטוס ביוונית. לכבודו ניבנה המקדש ובתוכו פסל בדמות פסל זאוס באולימפיה, ובאותו הגודל, ועל ידה פסל האלה רומא הדומה לפסל האלה הירה בארגוס (גם ביוון).

ומשום שחזרתי זה עתה מסיורים גם באיטליה  וגם ביוון ננסה לראות על מה מדבר המשורר כלומר ההיסטוריון.

הינה המקדש של אוגוסטוס ורומא בקיסריה במבט נוסף: שימו לב לגג הרעפים ולסטווים שסביב, ששימשו בוודאי לחנויות בדומה לבית המקדש שבנה הורדוס בירושלים



איך היה ניראה אוגוסטוס שלאחר ניצחונו בקרב נותר כמנהיג יחיד, כקיסר? הינה כך:

ואיך היה ניראה פסלו של זאוס באולימפיה אליו מושווה פסל אוגוסטוס בגודל? הינה פסל זאוס יושב במקדשו באולימפיה. הפסל  הזה היה עשוי  עץ  ועליו יריעות זהב וכסף. המדובר באמת בפסל ענק:
ונותר גם באולימפיה המקדש של זאוס אך כולו הרוס :


אך לפי יוספוס פלוויוס שכפי הניראה הגזים בגודל פסלו של אוגוסטוס המקדש היה שייך גם לאלה רומא. לפי בדיקתי היו מספר רב של אלות שנחשבו לאלות של רומא, אך פלוויוס מציין שהפסל היה כדוגמת הרה שבארגוס ביוון.  איך נראתה האלה הירה? הינה כך:

היינו גם בהרהיון כלומר במקדש הרה בארגוס, אבל שרידיו מועטים  ולכן הינה מקדש הירה נוסף הנקרא מקדש הירה 2 (גם מקדש פוסידון)  בפאסטום  ליד נאפולי באיטליה:

איך היתה ניראית אנייה בימים ההם שבה יכולנו להפליג? הינה העתק הספינה שנמצאה בנמל דור בעת ניסויי השייט בה, עליהם  שמענו הרצאה,  ועומדת היום לפני מוזיאון דור בנחשולים:

ומה עושים כאשר מגיעים בשלום לנמל קיסריה? אומרים תודה על ידי הקרבת קורבן לאלים. 
הינה שירטוט של המקדש בקיסריה ובו הדגשתי בצבע שני אלמנטים שראוי לשים לב אליהם:
א. פסל האל נמצא בתוך המקדש, ונישקף למרחוק  לכל המגיע לקרבת המקדש מהחזית (בדרך כלל פני המקדש לכיוון מזרח, אל השמש העולה. במקרה זה בקיסריה המקדש פונה מערבה, אל הנמל), מודגש בצבע וורוד.
 ב. מול חזית המקדש היה מזבח,  מחוץ למקדש, עליו הוקרבו הקורבנות כבקשה או כתודה לאלים, מודגש בצבע ירוק

כי זאת יש לדעת: המקדשים, גם בית המקדש שלנו, היו בית של האל. לבית של האל לא נכנסו אנשים למעט עובדי האל, הלא הם הכהנים. והפעילות העיקרית, הקרבת הקורבנות, שכללה דם, אש ותמרות עשן... נעשתה מחוץ למקדש.  רק כאשר חרב בית המקדש השני בירושלים התפתחו בתי הכנסת וגם הכנסיות הנוצריות במקום המקדש שחרב, והתפילות החליפו את  הקרבת הקרבנות.

מקורות
התמונה האחרונה מתוך "מכמני קיסריה ב" מאמר של הולם
כל השאר תמונות שאני צילמתי או נפוצות ברשת

תודות:
תודה לד"ר רחל גוטסמן שהדריכה בביוון
תודה לד"ר רונה אביסף שהדריכה אותנו באיטליה
תודה ל"תגליות" ולאלון שביטבמיוחד שאירגנו את הסמינרים הארכיאולוגים
ותודה לכל המשתתפים שהשתתפו מכל הלב והראש!



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מנהרת היין הסודית

קבר הברון רוטשילד - צנוע ומוצנע או בולט?

חלון לזיכרון - או מה באמת רואים מרמת הנדיב?