רכבת העמק חוזרת

 טיול לרכבת העמק בתחנת כפר יהושוע


מגדל מים אופייני ועליו מיכל המים, בעפולה. הרכבת הייתה רכבת קיטור ולכן נדרשה עצירה למילוי מים כל 22 ק"מ. בכל מקום נחפרה באר ונבנה מגדל מים. המים הועלו בשנים הראשונות על ידי מנוע רוח, כמו טחנת רוח.



מפת הרכבת החיג'אזית - מדמשק למדינה עם החיבור דרך העמק לחיפה


מפת הרכבות באימפריה העותמנית. - כולל יוון, טורקיה, סוריה, קו לעיראק, וכן הרכבת החיג'אזית. והרכבות בארץ טרום מלחמת העולם הראשונה
רציף הרכבת בנמל חיפה בפעולה בעת הקמת הרכבת


תחנת רכבת חיפה (אחר כך חיפה מזרח) לפני מאה שנה. שימו לב לגודלה וליופיה

תחנת רכבת חיפה מזרח בימינו,  בעליבותה, מצד רציפי הרכבת

עמוד ההנצחה לעבדול חמיד הסולטן . 

עמוד ההנצחה בימינו. הוזז לצידה השני של תחנת הרכבת, סמוך לכביש

השר על נחל הקישון, ניקרא ג'יסר אל ח'ארתיה, היום במחלף העמקים. ניבנה כניראה עוד על ידי החברה האנגלית 1895. כאן בתמונה בעת חנוכתו על ידי העותמנים
וכך ניראה גשר הקישון בימינו.
היוזמים, החולמים והמבצעים

לורנס אוליפנט - הוגה וחולם ומנסה לגייס כסף



אשתו היפה של לורנס אוליפנט - אליס . 

גוטליב שומכר - טמפלרי, תושב המושבה הגרמנית בחיפה, שכן של אוליפנט, מהנדס, מודד וארכיאולוג רב חשיבות לתולדות הארץ. חפר בין השאר במגידו. הוא תכנן את  זכרון המושבה, את בית הכנסת שבה ואת היקבים בזכרון ובראשון!

הסולטן עבדול חמיד שהכריז על רכבת המאמינים. כיהן בתפקיד מ1875 ועד שהודח במהפכת הקצינים 1908, דבר שגרם לסיום פרויקט הרכבת שהגיע עד מדינה ולא עד מכה כפי שתוכנן (על שמו קיבוץ חמדיה...)

היינריך אוגוסט מייסנר שנקרא "מייסנר פחה" היה מהנדס הרכבות הראשי של הסולטן. מהנדס גאון ומארגן רב תושייה. הוא הקים את כל הרכבת החיג'אזית וכן את כל הרכבות העותמניות בארץ ישראל בזמן מלחמת העולם הראשונה

כך נבנתה הרכבת

גשר הרכבת מעל נחל תבור - בין בית שאן לגשר. שימו לב ליופיו וכיצד מסודרות האבנים לקישוט - אבן שחורה וליה לבנה. זה סיגנון ממלוכי הנקרא אבלק וכמוהו יש הרבה למשל בירושלים העתיקה

הרכבת נוסעת גם בימינו. כאן בתוך הירמוך (היא כמובן לא יורדת ללשטח מדינת ישראל)

הרכת בימינו 

הרכבת בימינו

וגם זו דרך להתנייע...
עוד לפני מלחמת העולם הראשונה הטורקים בונים קו חדש שיוצא מתחנת עפולה לכיוון ירושלים. תשתית הקו הגיע עד שכם. בפרוץ המלחמה הטורקים בונים מסילה מסילת א זהר דרך טול כרם עד באר שבע, ניצנה ועד קסימה כדי לפשוט על תעלת סואץ. כמו כן, לצורך אספקת עץ להסקת הקטרים הם בונים קו מתול כרם לחדרה מזרח ועד קיבוץ רגבים של היום.
והינה אנקדוטה נחמדה: טייסים גרמנים שהיו בחוות מרחביה רצו לצאת לבלות בחיפה. הם פנו למהנדס המסילה, ברוך קטינקא, והוא התקין להם מנוע מטוס על גבי קרון. הינה התמונה בליווי הסברים מהמכללה בכינרת:
קרון רכבת ממונע עם טייסי טייסת 300 הגרמנית והמהנדס ברוך קטינקא

זה הקרון המשוחזר שעומד ליד תחנת רכבת צמח, במכללת כינרת ונחנך אך לפני כחודש


הבריטים מגיעים מדרום, מתעלת סואץ ובונים בעת התקדמותם רכבת וצינור מים מתוקים. לאחר הכיבוש הם בונים קו מחדרה מזרח דרך בנימינה, זכרון ועד חיפה. וכך היה ניתן לנסוע ברכת מקנטרה ועד דמשק, בגדד וכו'
לוח זמנים מתקופת המנדט


מפת הרכבת בתקופת המנדט

ימי המאורעות - מגוייסים נוטרים יהודים כשוטרים השומרים על הרכבת. לפעמים היו לוקחים ניכבד ערבי או טרוריסט שניתפס כדי שינוע ברכב לפני הרכבת לגלות היכן נמצא מוקש על המסילה (כלומר לא אנחנו המצאנו את "נוהל שכן"


משמר הרכבת - טנדרים על המסילה

משמר הרכבת - עמדת בטון ניידת...

רכבת חיפה - 194 - טנקי שרמן על הקרונות

משלוח צינורות באמצעות הרכבת

גשר אל חמה על הירמוך, המקורי.

גשר אל חמה שפוצץ על ידי הפלמח בליל הגשרים 1946


מסילת העמק הוא שמה של רכבת העמק המחודשת. פועלת היום מחיפה ועד בית שאן. מתוכנן חיבור לרשת הרכבות הירדנית לכיוון אירביד, חיבור מבית שאן לטבריה, וחיבור של מסילת העמק דרך ואדי ערה או ואדי מילק למסילה המזרחית ההולכת וניבנית ממש בתוואי מסילת הרכבת הטורקית מימי מלחמת העולם הראשונה וכך יחודשו ימי הרכבת כקדם!

תוספות

ועוד כתבה מצויינת על גשרי הירמוך וקורותיהם בבלוג של יונתן זיגמונד "ארכיונתן" 

מקורות
התמונות כולן מויקיפדיה, מאתר "הרכבת הנבטים" ומארכיוני הפרטי




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אמת המים הנמוכה הדרומית לדור (סיור כורסא בעקבות יהודה פלג ז"ל)

הבית הבודד שעל הגבעה או - מי הקים את בית אבו-סאלח?

מה המיוחד בכל המצוקים האלה?