פסח - "סוס ורכבו טבע בים" הגרסה האמיתית?
בכל שנה בערב סדר אנו מספרים ביציאת מצרייים, איך "בעזרת השם" יצאנו ממצריים ופרעו וצבאו שרדף אחרי עם ישראל טבע בים.
מהיכן לקוח סיפור הטביעה בים? האם יש לו מקור היסטורי או שמא זה דמיון?
כל סיפור, אפילו כל קונספירציה טובה, צריך שיהיה לו גרעין של אמת, לפחות מה שנחשב לאמת לאמיתה באזני המאזינים לסיפור.
האם יש בהיסטוריה החוץ תנכי"ת מקרה בו צבא טבע? מסתבר שכן, ובקרבת הזמן בו חל סיפור יציאת מצריים:
קרב קדש: במאה ה-13 לפני הספירה מלך במצריים לאורך הרבה עשרות שנים מלך בשם רעמסס השני. כידוע מי ששולט ושורד הוא שכותב את ההיסטוריה וכך דאג אותו רעמסס לספר את סיפור גבורתו בקרב המכונן הוא קרב קדש, באמצעי התעמולה של אותם ימים: ציורי קיר המספרים את סיפור הקרב וגדולתו של רעמסס המלך שנתמך על ידי האלים. כך הפך סיפור המעשה לסיפור ידוע במצריים, לפחות למעמד ה"עלית הכוהנית", יודעי קרוא וכתוב ומספרי הסיפורים. רעמסס השני הקים מקדשים עצומים ששרדו עד היום בכל רחבי מצרים (כלומר לאורך הנילוס) ובהם חקוק באבן תולדות הקרב וגדולת המלך. הוא גם הקים במזרח הדלתא של הנילוס עיר בשם פי רעמסס (שבסיפור בתנ"ך מופיעה בשם פיתום ורעמסס!)
ראשית, היכן ומי זו קדש? המדובר בעיר קדש על נהר האורונטס, הנקראת היום חומס (בסוריה), סמוך לגבול עם לבנון. הינה מפה:
והינה מפת האזור בחלוקה לשתי האימפריות הגדולות של אז: מצריים בדרום והממלכה החיתית שנקראה חתושה (זכור מהתנ"ך עפרון החיתי שמכר לאברהם אבינו את מערת המכפלה). ארץ ישראל הכנענית הנמצאת בחסות מצרים ואכן נימצאו כתובות המזכירות את רעמסס השני ואת אביו סתי הראשון ביפו ובבית שאן.
מפת המזרח התיכון במאה ה 13 לפנה"ס ומסומנת העיר קדש, ובמצריים פי-רעמסס במזרח הדלתא של הנילוס |
תבליט חלקי ממפת קרב קדש ובו ניתן לראות בברור את מרכבות צבא החיתים טובעות בנהר האורונטס (הצבע הכחלחל הוא תוספת שלי) וגופות צפות בו. |
וכך נוצר המקור ההיסטורי על טביעת צבא במים.
תגובות
הוסף רשומת תגובה