רשומות

מציג פוסטים מתאריך מאי, 2025

חלון לזיכרון - או מה באמת רואים מרמת הנדיב?

תמונה
 רמת הנדיב היא באמת מקום מיוחד בנוף הארץ - שילוב של אחוזת קבר ענקית אבל מוצנעת, בפארק שבחלקו גנים אירופים, בחלקו צמחיה ארץ ישראלית ובסביבתו פארק ים תיכוני רחב וגדול ובו עתיקות מכל התקופות החל מהאדם הקדמון ועד התיישבות במאה ה20. הברון אדמונד דה רוטשילד ניפטר ב 1934 ואשתו כמה חודשים אחריו. הברונית כתבה בצוואתה שתרצה להיקבר באחת מהמושבות.כבר בשנת 1935 הוצע באזכרה שנערכה בזיכרון יעקב ביום השנה לפנות למשפחת הברון לפעול לקבור אותו בשנית בזכרון ואכן כבר באותה שנה הודיעה משפחת רוטשילד כי הם יובאו לקבורה בארץ ופקידי פיק"א החלו בסיורים באזור על מנת לאתר מקום מתאים, וכך בהחלטת בנו של הברון ג'יימס ניבחרה גבעה טרשית בתוך תחום אחוזת חורי והכפר הקרוי אום אל עלק שנירכש על ידי הברון בשנים 1912-13. " יתרונותיו של המקום הניבחר היו הבולטות של הגבעה מעל סביבתה והעובדה שניתן היה לראות ממנה מושבות שהקים הברון, ישובים שבהם תמך ואדמות שרכש ". הינה כך היה ניראה ההר בשנת 1944 בצילום אוויר. כולו קרח מדורות של רעייה ושל שימוש בצמחייה לטובת הסקה, פחמים וייצור סיד: צילום אוויר 1944 של אזור אום אל ...

שני שעוני שמש ברמת הנדיב?

תמונה
  כמה שעוני שמש יש ברמת  הנדיב?  לכאורה התשובה ברורה. יש אחד ידוע ומוכר בגן השושנים שבאחוזת הקבר של הברון רוטשילד ברמת  הנדיב והוא ניראה כך: שעון השמש שפיסלה רודה טראוב (צילום עצמי) והיכן נמצא  עוד שעון שמש? מסתבר שנמצא שעון שמש עתיק יומין, מלפני למעלה מאלפיים שנה בחפירות שנעשו בחורבת עלק שמעל עין צור, והוא נמצא ככל הניראה במחסני רשות העתיקות. הינה מקום חורבת עלק (היא אום אל עלק או "אם העלוקות" לכבוד כל העלוקות ששכנו במעין שנקרא היום עין צור) חורבת עלק איך  ניראה השעון? הינה שירטוט מתוך המאמר של החופרים: שירטוט שעון שמש מחורבת  עלק וזה דומה מאד לשעון שמש שנמצא בארמון חלקיה (חורבת אל מורק) שנמצא ליד חברון: שעון שמש מארמון חלקיה ליד חברון (צולם על ידי גדי איידלהייט )  אך לשם מה היו הקדמונים ובעיקר בעל האחוזה שהתגלתה בחפירות חורבת עלק צריכים שעון? כאן יש מקום לכמה השערות: א. לחלק מים לפי זמנים בהשקיית שלחין בשדות ב. במקדשים בהם היה רצון להקריב קרבן או להתפלל בזמנים מסויימים כמו שביהדות יש תפילות שחרית מנחה וערבית ודומה לכך בגם בנצרות ובאיסלאם. ג. אנ...