הדיפלה (חלק ב)
הצבא האנגלי: בשנת 1918 כובש הצבא הבריטי את צפון הארץ (מהירקון וצפונה). תמו 400 שנות השלטון העות'מני ומתחילה תקופה חדשה בה הפיתוח הולך ומואץ. כדבר ראשון הם מרחיבים את סוללת הרכבת הטורקית הצרה מרפיח עד חדרה מזרח וסוללים מסילה חדשה משם לחיפה, ובכך קובעים את כל תנאי פיתוח האזור. זו גם דרך אורך ראשונה שנבנית בחוף הכרמל מאז הדרך הרומית שעברה לאורך החוף מקיסריה לחיפה. את המסילה הזו כבר איש לא יזיז. כדי להימנע משקיעה אפשרית של המסילה באזורי ביצה או שלוליות חורף הם נצמדים לחוטם הכרמל מול בנימינה, ובערך בקצה המזרחי של הסכר הרומי הצפוני של כברה המסילה חוצה את מרזבת כבארה בקו ישר עד הגעה לרכס הכורכר בדיוק במקום בו חוצה הדיפלה את הרכס ומשם צמודה לצד מערב של רכס הכורכר. בשני מקומות הם מקימים גשרים גדולים עבור המסילה: האחד בקצה חוטם הכרמל, מול בנימינה וליד שוני מעל נחל התנינים, והשני מעל הדיפלה. מתחת גשר זה היה בזמנו מעבר מהמדגה לכיוון שדותינו בטנטורה. כך זה ניראה על מפה: סימון מסילת הרכבת הבריטית באזור הדיפלה 1918 על מפת הPEF מ 1875 תוך כשנתיים הבריטים משנים את השלטון מצבאי לאזרחי (עוד ב