אמת המים הנמוכה הדרומית לדור (סיור כורסא בעקבות יהודה פלג ז"ל)

 חברנו יהודה פלג ז"ל חקר, גילה וכתב על אמות המים העתיקות באזורנו. לפי מאמרו שפורסם היו שתי אמות מים לכיוון דור העתיקה. הבה ניבחן, במפות ובצילומים מה היה ומה נותר משתי אמות אלה.  ונתחיל כאן באמה הדרומית, זו שהזרימה מים מכברה לעבר דור העתיקה. והשאלות הן: מתי נבנתה, היכן עברה, להיכן בדיוק הגיע ולשם מה נבנתה בכלל?

הערה כללית חשובה: יש דמיון רב בין דור לקיסריה. שתיהן ערי נמל. שתיהן נמצאות בסביבה עשירה מאד במים מתוקים זמינים! ולכל אחת מהן היו שתי אמות מים: אחת גבוהה ואחת נמוכה: לקיסריה נבנתה אמת המים הגבוהה ממעיינות נחל התנינים במרחק רב מהעיר, ואחת נמוכה שמשכה מים בשפע מאזור כברה דרומה לקיסריה. גם לדור היו שתי אמות מים: האחת גבוהה שמשכה מים ממעיינות נחל דליה והשנייה נמוכה שמשכה את מימיה מ- כברה צפונה לדור. ועוד משותף להן ששתיהן נחקרו על ידי יהודה פלג שבעקבות מחקרו אנו פוסעים.

ראשית הינה מבט כללי על האמה מכברה ועד נמל דור.  בגלל המורכבות חילקתי את האמה לחלקים נושאיים המסומנים באותיות A-E עם שני צמתים המסומנים בעיגול ומספרים 1-2.

אמת המים הדרומית לדור קטעים A-E בעיקר לאורך כביש החוף .עיגול מספר 1 הוא סביב אזור פארק הדייג של מעין צבי, ועיגול מספר 2 הוא סביב חציית נחל דליה באזור הגשר הטורקי ועין טפת (מעיינות הדיפלה)
מקור המים לאמה הוא במעיינות כברה שבהם שפע נביעות. זה מקור מים קבוע לכל ימות השנה. לדעתי ישנה אפשרות שאמה זו קדמה לאמת המים הנמוכה לקיסריה שנבנתה בתקופה הביזנטית .זאת משום שכיוון הניקוז הכללי של אזור כברה כולו, אולי למעט אזור מעיינות התמסח, הוא לכיוון פתח נחל הדיפלה, ליד אתר הדייג. הראייה היא שתכנון הניקוז וההשקיה הראשוני של כברה כולה היה לכיוון הדיפלה, צפונה, כפי שתכנן המהנדס הצרפתי.
מפת תכנית ניקוז כברה: החיצים הכחולים מסמנים את כיוון הזרימה צפונה של שתי תעלות ההשקיה: התעלה המזרחית (התחתונה במפה כאן) שמביאה מים מבנימינה ותעלת ההשקיה המערבית, העליונה במפה כאן, שמובילה מים מסכר נחל התנינים (!). החיצים האדומים מסמנים את כיוון הזרימה של תעלת הניקוז המרכזית אף היא צפונה לעבר הדיפלה.

תחילת האמה בסכר שחסם את מי מעיינות כברה בקרבת אתר הדייג של היום. . הסכר של הדיפלה נפרץ על ידי פיק"א וכוסה כולו בעת בניית כביש החוף והגשר של מעיין צבי, אך נותרו מספר תמונות, כולן מפיק"א
התמונה מלפנים חלק מהסכר. מאחור הגשרון הטורקי על הדיפלה וברקע הכרמל ולפניו יער האקליפטוסים  והפרדס

:
תמונה של פיק"א המצולמת מראש המסגד הפתוח של אתר הדיג. מסומן בחץ סגול חלק מהסכר. ברקע ניתן לראות מימין את יער האקליפטוסים ומשמאל בלבן את הכפר פורדיס


כך היה ניראה הסכר לאחר שנפרץ על ידי פיק"א, הנחל הועמק וניתן לראות מעליו את הגשר הטורקי.
כאמור הגשר נמחק וכל האתר ניקבר תחת כביש 2 בעת בנייתו בשנות השישים.

 האמה מופיעה בברור כתעלה חפורה ברכס הכורכר וכך לאורך כקילומטר עד שכוסתה על ידי בריכות הדגים של מעין. בנוסף לפני זמן קצר מע"צ הוסיפו גדר לצד הכביש שמונעת הגעה לתעלה. הינה תמונות של האמה ברכס הכורכר, מצפון לאתר הדיג וממזרח לדרך. למשל מיד מאחור קידוח מ.צ. 3:



גובה האמה הוא כ 3 מטר מעל פני הים כאשר בנקודת המוצא, בסכר המים היו בגובה 3.6-4 מטר מעל פני הים.

ואם תהיתם כמוני כיצד הצליחו הרומאים להגיע לשיפועים מזעריים כמו עשירית המעלה, הינה המכשיר שהוא פלס מים משוכלל: פלס מים עם שני אנכי בנאים:
מתקן פילוס רומי(חורובטס) מעין ספסל באורך של 6 מטר. בשני צדדיו אנך בנאים ועל אלכסוני החיזוק קו המסמן בדיוק כאשר המכשיר מאוזן ובנוסף בחלק העליון יש פלס מים. (מתוך ספר האדריכלות של ויטרוביוס בעריכת רוני רייך)

 האמה מופיעה שוב בסביבת הגשר הטורקי. כלומר האמה קדמה לתעלה הישנה בה זרם הנחל ומעליה הגשר. (להערכתי פיק"א עוד העמיקה את התעלה של נחל דליה בזמן כלשהו בעת ש"ישרה" את זרימת הנחל בחלק המזרחי, בערך מתחנת הדלק  ועד רכס הכורכר). נחל דליה חצה את האמה כ-50 מטר ממערב לגשר הטורקי. המקום עבר ניקוז נוסף ע"י רשות ניקוז ומכוסה כולו צמחיה ולכן נסתמך על הצילום שעשה יהודה:
תעלת האמה בנקודת חציית נחל דליה. החץ מסמן את מקום התעלה (צילום - יהודה פלג ז"ל).

בכדי לא לאבד גובה האמה ממשיכה על שלוחה הנמצאת היום בתוך בריכת דגים (כניראה בריכה 12)  ונחשפת רק בקיץ ובסתיו כאשר הבריכה ריקה.
כך נראית התעלה בתוך הבריכה:
אמת המים בתוך בריכת הדגים

האמה המטויחת בתוך הבריכה
מכאן ממשיכה התעלה צפונה בקו ישר וברור עד שנפגשת בפסי הרכבת. הינה כך:
המשך האמה הנמוכה מבריכת הדגים צפונה עד חציית הפסים
הינה מפה עליה סימנתי בכחול את קוו גובה 3 מטר עליו עוברת תעלת האמה. בכך זה מבהיר את הפיתול המוזר ליד הגשר הטורקי ובתוך בריכת הדגים
מפת תכנית ניקוז שפך הדיפלה עליה מסומן קו גובה 3 מטר עליו עוברת תעלת האמה. שימו לב לפיתול מצפון לעין טפת ולגשר הטורקי


מפת תכנית ניקוז אזור הדיפלה. הקו הכחול העליון המסומן הוא קו גובה 3 מטר מעל פני הים שלמעשה עליו נחפרה תעלת האמה
האמה מתגלית שוב בצמוד לפסי הרכבת מצפונם וממשיכה לעבר חוף דור. כפי שניתן לראות במפה שלעיל בקו גובה 3 מטר מעל פני הים. הינה כך:
צילום - יהודה פלג ז"ל


לסיכום: אמת המים הנמוכה, הדרומית לדור לוקחת את המים ממעיינות הכברה השופעים, מוכוונת באמצעות סכר לתעלת אמה בערך בקקו גובה 3 מטר מעל פני הים עד חוף דור. העיר העתיקה דור עצמה נמצאת בגובה של כ 12 מטר ולכן אמה זו איננה מזרימה מים לעיר אלא למתקני הנמל שבחוף הדרומי. וכאן החידה הגדולה: לשם מה נחוצים מים זורמים בחוף שאין בו מחסור במי תהום מתוקים?  גם יהודה לא נותן פתרון לשאלה זו. אבל, שימו לב לדמיון בין אמה זו לאמה הנמוכה לקיסריה. יש השערה המיוחסת ליהושוע דריי (המכונה ישו) על פיה האמה הנמוכה לקיסריה הזרימה מים כדי לנקות את נמל קיסריה מחול. האם גם אמת המים הנמוכה לדור תפקידה היה לנקות את  נמל דור מלהיסתם בחול?

בהמשך נשחזר את מהלך אמת המים המזרחית, הגבוהה, לעיר דור

מקורת ותודות:
1. יהודה פלג ז"ל - שתי אמות מים לדור
2. לבני משפחת פלג שניתנו לי את ארכיונו של יהודה
3. לחברת אגמא המתכננת את חידוש הדיפלה על מפת ניקוז טנטורה של פיק"א



תגובות

  1. אהבתי, גבי. ותרמת להבנתי את השיגעון האין סופי של אבא לנושאים האלו (אסף)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אסף. אפשר לארגן באביב טיול בעקבות יהודה.

      מחק
  2. גבי, לשאלת השימוש במים אפשר להוסיף את עובדת המליחות של המים בכברה ביחס למים של האמות הגבוהות. מים מתוקים -לשתיה ומליחים -לשימושים אחרים. הצטברות החול בנמלים היא בעיה ידועה שהשפיעה להורדת תפקודו של נמל קיסריה ואנחנו יכולים לעקוב אחרי תנועת החול הרבה במפרצים של טנטורה אחרי כל סערה בכל שנה. למדתי מיהודה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הבית הבודד שעל הגבעה או - מי הקים את בית אבו-סאלח?

מה המיוחד בכל המצוקים האלה?