דרך העלייה
שנים רבות אנו יורדים ועולים, עולים ויורדים על השביל, הדרך, הכביש, ממעין לכביש הראשי, ולרכבת, וגם לזכרון. הגיע הזמן לבדוק מדוע נסלל השביל, שהפך לדרך שהפכה לכביש, היכן היה כל אחד ומתי כל הדברים האלה קרו?
סלילת הדרך החדשה לרכבת 1920 |
ונתחיל מבראשית. לא מאז המפץ הגדול וגם לא מבריאת העולם (לא יודע מה בא לפני מה...) אלא מאז ייסוד זכרון יעקב, כי לפני כן הייתה כאן שממה ורק כמה "שבילי עיזים"...
הינה מפה שקדמה להתיישבות זכרון ולתמיכת הברון רוטשילד:
הינה מפה בריטית מלפני מלחמת העולם הראשונה, בה מסומנות שתי דרכים בלבד: הדרך הראשית מחיפה לקיסריה ממערב לגבעות הכורכר, ודרך המתפצלת ממנה ליד טנטורה ועולה לזכרון דרך פרדיס והיקב וממשיכה מזכרון דרומה. נסללה דרך העולה לזכרון אך עוד לא דרך מזכרון לנזלה.
מתי ולשם מה נסללה הדרך מזכרון דרך הואדי לנזלה?
וכך זה ניראה אז:
ולשם הגעה מזכרון לבאר סוללים שביל / דרך העולה דרך הוואדי הנקרא ואדי נפחה
הינה מספר תמונות של הדרך העולה מנזלה לזכרון
משביל גמלים ופרדות לדרך לרכבים ועגלות, לרכבת!
בשנות החמישים העליה שופצה, הורחבה וזופתה:
ומה נשאר מהדרך הראשונה שעלתה בוואדי? בשנות החמישים הוטמן לאורכה כבל טלפון. את ה"בריכות" של הכבל ניתן לראות גם כיום לאורך השביל, כולל ליד שביל הביוב.
אבל ניראה שגם לעליה יש מה להגיד כשאנו באים להפר את הטבע... הינה הכביש לאחר התמוטטות קטנה של המצוק בעקבות הגשמים שירדו בימים האחרונים
כך התפתהה דרך מזכרון לבאר בנזלה, לדרך לתחנת הרכבת והיום הכביש העיקרי לתושבי מעין צבי וזכרון. ובפעם הבאה כשתעמדו ב"פקק" בירידה כדי לעלות על כביש 4 - תוכלו להיזכר בתולדותיו וגלגוליו של הכביש!
ומה בקשר לסיפורי הכביש? אם למישהו יש סיפורי כביש - כולם מוזמנים להוסיף!
מקורות
מתי ולשם מה נסללה הדרך מזכרון דרך הואדי לנזלה?
בשנת 1882 רוכשים עולים מרומניה, מתנועת "חיבת ציון" את אדמות הכפר זמרין (שהיו אדמות הרריות ורוב רובן לא מתאימות לעיבוד חקלאי), ואחרי שנה שבה הם ומשפחותיהם שנשארו בחיפה הגיעו לרעב מציל אותם הברון רוטשילד. הוא מממן את בניית היישוב ומשלם להם משכורות תמורת עבודתם בנטיעת כרמים. ב-1892 הוא חופר באר למענם באזור שמול היקב, מציב שם מנוע קיטור ומעלה מים לבריכת בנימין. המים מחולקים משם למספר ברזים, "סבילים", המפוזרים ביישוב.
הינה סביל משוחזר הנמצא בזמארין:
בשנת 1898 הברון מחליט לתגבר את אספקת המים וחופר באר ראשונה בנזלה - היא הבאר של זכרון
הנהלת יק"א במקום חפירת הבאר של זכרון 1898 בנזלה |
ולשם הגעה מזכרון לבאר סוללים שביל / דרך העולה דרך הוואדי הנקרא ואדי נפחה
ליד הדרך מניחים את צינור המים העולה מהבאר בנזלה אל בריכת בנימין בזכרון:
כך בתמונות:
השביל היורד בואדי נפחה לנזלה |
הינה המפה שהשאיר לנו הגרף פון מולינן בספרו הכרמל מ-1907 ובה הדרך החדשה העולה בוואדי (ובתחילת העליה מסומן ישוב קטן בשם שיפטליק - זה מקום מושב גובה המס של אזור כברה שהיה מוגדר כג'פטליק - רכוש הסולטן העות'מני - ובהמשך ישבה בו קבוצת כברה עליה כתבתי ברשומה הקודמת הינה כאן ):
מפת פון מולינן 1907: בצהוב הדרך הסלולה הראשונה מטנטורה דרך נחל דליה, היקב לזכרון. בירוק שבילים למרגלות הכרמל (כביש 4 היום), וממזרחו לבנימינה וליפו. באדום שביל העולה דרך ואדי מהבאר של זכרון לזכרון. |
העליה הישנה בואדי נפחה - באורים חיליק לייטנר - צילום צבוע |
משביל גמלים ופרדות לדרך לרכבים ועגלות, לרכבת!
בשנת 1919, מיד עם סיום מלחמת העולם הראשונה, נבנית מסילת הרכבת מחדרה מזרח לחיפה ושנה אחר כך נבנית תחנת רכבת בזכרון יעקב וסוללים אליה דרך. הפעם דרך בשיפוע מתון המאפשר נסיעת עגלות ורכב. מימון החלק מזכרון לדרך חיפה בנימינה (היום כביש 4) על חשבון הברון והמשך הדרך מכביש 4 לרכבת על חשבון ממשלת המנדט הבריטי. מטרת הדרך החדשה היא תחנת הרכבת. כביש 4 טרם נסלל. ורחוב הרצל בזכרון , ממנו יורדת הדרך, נקרא אז רחוב הרכבת!
וכך נסלל הכביש לרכבת. לסלילה כזו באבנים קוראים "סולינג"
מעין צבי
מחנה חומה ומגדל של מעין צבי מוקם ב-1938 והחל מ-1940 עולים בהדרגה על ההר.הינה צילום אוויר מ-1944 ובו ניתן לראות את הדרך החדשה המתאימה גם לכלי רכב, את הדרך הישנה, את המשטרה והבאר של זכרון וכמובן בתים ראשונים של קבוצת מעין. ניתן גם להבחין בשביל הקיצור להולכי רגל ממעין ועד לכביש הראשי בו השתמשנו שנים רבות.
צילום אוויר 1944 של העלייה - רואים בבירור את הדרך המתאימה לכלי רכב, את קיבוץ מעין צבי על ההר, את הדרך הישנה בוואדי ומצפון המשטרה. ניתן לראות את שביל הקיצור ממעיין דרך "השער הקטן" ועד לכביש הראשי. |
בשנות החמישים העליה שופצה, הורחבה וזופתה:
הינה תמונה משנות החמישים שישים ליד השער לקיבוץ
העלייה ליד שער הקיבוץ שנות השישים. בצד הימני העליון ניתן להבחין עדיין בבסיסי המכונות של המחצבה ובביתן ה"חשמלייה" הראשונה של המחצבה ושל הקיבוץ ! |
ובשנות התשעים הייתה הרחבה נוספת של הכביש, כולל תיקון הסיבוב החד דבר שהביא אותנו למצב הכביש היום:
נוספה כיכר וכביש מנחם בגין, ועוד כיכר והכביש אל "השמורה" בשם רחוב החלוצים, והעליה כבר קיבלה שם "שדרות ניל"י", הכניסה למעין זזה למקום אחר והרכבת לא עוצרת כאן יותר...
צילום אוויר 2021 (מאתר GOV.IL ) - בנוסך לכביש ניתן לראות את דרך הביוב שעוברת בתוך הוואדי, בחלקה על גבי הדרך הראשונה, ההיסטורית, שעלתה מנזלה לזכרון |
ומה נשאר מהדרך הראשונה שעלתה בוואדי? בשנות החמישים הוטמן לאורכה כבל טלפון. את ה"בריכות" של הכבל ניתן לראות גם כיום לאורך השביל, כולל ליד שביל הביוב.
והינה הכביש שהוזז מערבה כדי להגדיל את עקומת הסיבוב:
הכביש 2022 מורחב מערבה ליצירת סיבוב רחב |
אבל ניראה שגם לעליה יש מה להגיד כשאנו באים להפר את הטבע... הינה הכביש לאחר התמוטטות קטנה של המצוק בעקבות הגשמים שירדו בימים האחרונים
מצוק הכביש - שדרות ניל"י- מתמוטט בעקבות הגשמים |
כך התפתהה דרך מזכרון לבאר בנזלה, לדרך לתחנת הרכבת והיום הכביש העיקרי לתושבי מעין צבי וזכרון. ובפעם הבאה כשתעמדו ב"פקק" בירידה כדי לעלות על כביש 4 - תוכלו להיזכר בתולדותיו וגלגוליו של הכביש!
ומה בקשר לסיפורי הכביש? אם למישהו יש סיפורי כביש - כולם מוזמנים להוסיף!
מקורות
צילומים בעיקר בארכיונו של חיליק לייטנר.
צילומים חדשים - גבי בחן.
מפות - מהרשת
אנחנו זוכרים את החיבורים לכביש.היה שער שנקרא " הפשפש הקטן" מתחת למועדון לחבר וירידה מסודרת עם מדרגות ליד הבית של תים וקרלה תמנע .ולפני שהינו מפונקים הינו יורדים ל"כביש הראשי" .ו לעבודה בחצר ברגל דרך אותם מעברים.
השבמחק